annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

SAL70300G, onscherp bij vele diafragmawaarden, behalve f8

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

SAL70300G, onscherp bij vele diafragmawaarden, behalve f8

Jaren terug was ik erg blij met mijn SAL70300G. Eerst op de A350, daarna een A77 en sinds anderhalf jaar een (tweedehands) A7R1.

Wat ik echter bij deze lens bespeurde, was dat ik de foto's nooit echt mooi scherp kreeg. Uiteindelijk ben ik eens heel gericht vanaf statief en met 10seconden tijdvertraging en zonder beeldstabilisatie foto's gaan maken van 1 bepaald beeld, een oude muur achterin mijn tuin en ook nog een repeterend patroon van een kantoorgebouw bij mijn (professioneel fotograferende) broer in de buurt.

Conclusie:

f5,6 tot en met f7,1: wazig, nooit gestoken scherp.

f8: haarscherp

overige diafragma's: wazig, nooit gestoken scherp.

Jarenlang heb ik gedacht dat het aan mij lag (uit de hand, te lange sluitertijden, dat werk) maar met deze proef heb ik dergelijke factoren proberen uit te sluiten.

 

Nu heb ik 2 vragen:

1. Wie herkent dit en hoe kan dit opgelost worden?

2. Bij wie in de regio Gorinchem (tot ca. 100km eromheen) zou ik eens een identieke lens mogen proberen?

 

Bedankt voor jullie input.

 

Harm

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
Tags (2)
13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld 

 

Bij mijn collega was het in de lens gekomen via het zoomen, vooral vocht gerelateerd, er zat een soort humus in (bestaat ander woord voor maar kom er nu even niet op).

Vooral zoomlenzen die langer/korter worden kunnen hier last van krijgen omdat het zoomen als een soort vacuüm pomp kan gaan werken....dus staat los van lensdoppen en voorzichtig wisselen. Vandaar dat lenzen met “interne” zoom mijn voorkeur hebben, ook al zijn ze vaak wat duurder of niet te verkrijgen....

 

Overigens wil ik je niet naar een nieuwe dure aanschaf duwen hoor, ik ben hier ook maar vrijwilliger 😀

Maar ik zou er toch naar alten kijken want dan weet je wat er aan de hand is, vervolgens kun je altijd nog besluiten wat te doen. Er zijn er ook genoeg die 2e hands aanbieden.

 

In het gelinkte topic was er volgens mij ook iemand met een klacht over de scherpte? Vandaar die tip.

 

En omdat je de klacht eigenlijk al een hele tijd hebt kan het ook exemplarisch zijn, ik heb ook even een Google zoekactie gedaan en geen topics/reviews jouw klacht tegen gekomen.

 

Grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

@Sigiphoto 

 

Fungus of fungi: schimmels en paddenstoelen, dat bedoel je. Ik noem het paddo's 😀

 

Ik snap je gedachtegang, maar dat verklaart voor mij niet dat in het middengebied de lens wel scherp zou zijn...

Toch deze lens maar eens meenemen naar KE of zo om eens te laten bekijken.

 

Ik ben echter bang dat ik een maandagochtend-objectief heb 😥 en dat is balen....

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld 

 

ja, dat is het! 😁

 

hoop het ook niet voor je, eerst maar afwachten.

 

Succes!

grt Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Niemand bij wie ik eens een identieke lens, al dan niet met een LA-EA3 ipv de 4 kan proberen???

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek